© Getty Images/iStockphoto

Nieuwe app meet levenskwaliteit bij borstkanker

Borstkankerpatiënten zullen binnenkort gebruik kunnen maken van een innovatieve app die hun levenskwaliteit en comfort tijdens de behandeling moet verbeteren. Ook de zorg zelf moet daardoor meer op maat van de patiënt kunnen. Na de testfase willen de onderzoekers de app ook voor andere types van kanker inzetten.

De ontwikkeling van deze app is het resultaat van een samenwerking tussen het UZ Leuven en The Estée Lauder Company, die zich al jaren inzet voor de preventie en behandeling van borstkanker. Door de oprichting van een nieuw fonds (The Estée Lauder Moving cancer care forward fund) financieren ze de komende jaren het Leuvens Kankerinstituut bij het op punt stellen van deze vernieuwende applicatie.

Minimaliseren

Heel wat vrouwen maar ook mannen met borstkanker krijgen af te rekenen met bepaalde nevenwerkingen tijdens de behandeling. Sommigen zijn courant en bekend, anderen zijn eerder persoonsgebonden of zeldzamer. Dat leidt bij heel wat patiënten tot ongerustheid en ongemak over hun behandeling. Bovendien merken zorgverleners dat er nogal wat drempels zijn om deze problemen en nevenwerkingen aan te kaarten en hiervoor hulp te vragen. “Patiënten willen niet tot last zijn, of flauw overkomen of ze geloven vaak dat hun klachten normaal zijn en erbij horen”, preciseert prof. Dr. Hans Wildiers, oncoloog bij het UZ Leuven. Een ander herkenbaar obstakel is het minimaliseren van nevenwerkingen, van zodra die achter de rug zijn. “Tijdens consultaties stellen patiënten hun symptomen dan milder voor dan op het moment dat ze die ervaren hebben. De slechte periode is dan voorbij en een patiënt kijkt natuurlijk liever vooruit dan achteruit. Maar de correcte informatie over bijwerkingen is cruciaal voor het uitstippelen van de verdere aangepaste behandeling”, aldus prof. Wildiers.

Real time

De app die momenteel getest wordt, wil daar een mouw aanpassen en patiënten in real time – op het moment zelf dat ze hun symptomen voelen – de kans bieden deze te rapporteren. Door die via de applicatie in te geven, ontvangen ze thuis bovendien ook meteen feedback van hun zorgverlener die tips geeft over hoe ze hun ongemakken kunnen verlichten. De informatie over hun symptomen belandt ook rechtstreeks in het medisch dossier zodat de behandelende arts en de verpleging dag na dag de effecten van de therapie kunnen opvolgen en monitoren. Bij ernstige bijwerkingen kunnen zij de patiënten zelf contacteren en het behandelplan waar nodig aanpassen.

“Deze aanpak laat ons toe om veel korter op de bal te spelen en een behandeling meer aan te passen aan de patiënt”, vindt Annemarie Coolbrandt, verpleegkundig specialist oncologie. “Dit verbetert niet alleen de kwaliteit van de therapie, maar ook de levenskwaliteit van de patiënt zal toenemen. Een grote Amerikaanse studie toonde bovendien aan dat het gebruik van zo’n app zelfs een overlevingsvoordeel van 5 maanden kan opleveren.” De komende maanden zal de app verder op punt worden gesteld in het UZ Leuven, waarna hij zijn weg zal vinden naar andere ziekenhuizen die deel uitmaken van de NexuzHealth cluster.

Partner Content