© Getty Images/iStockphoto

Is het slim om een smartwatch te kopen?

De smartwatch, dat verlengstuk van de smartphone, is een fascinerend speeltje. Maar zijn autonomie laat te wensen over. Een goeie aankoop of een leuk hebbeding?

Wat is het best verkochte horlogemerk ter wereld? Rolex? Mis. Seiko? Neen. Ice-Watch? Jammer voor de Belgische economie, nog altijd niet. Wat dan wel? Omega, Flik-Flak, Longines, Swatch...? Evenmin. Het bedrijf dat vandaag de wereldmarkt van de horloges domineert, is niet Zwitsers of Japans maar Amerikaans: Apple! Het laatste kwartaal van 2017 werden wereldwijd acht miljoen Appel Watches verkocht. Dat is meer dan de totale productie van alle Zwitserse horlogemakers samen. Rolex, Breguet, Omega, Longines, Rado, Tissot, Swatch, Festina, Tag-Heuer, Baume & Mercier en consorten hebben de laatste drie maanden van 2017 samen slechts 6,8 miljoen horloges verkocht. Er is dus wat aan de hand in horlogeland. Loopt Zwitserland achter? Is het niet meer mee?

Is het slim om een smartwatch te kopen?

Stukje geschiedenis

Begin jaren ’70 kwamen de eerste digitale horloges op de markt, naast de traditionele modellen met wijzers. Dankzij de creativiteit van vooral Amerikaanse en Japanse ontwerpers groeide het aanbod razendsnel. In plaats van enkel de tijd en soms de datum aan te geven, werden horloges rekenmachines en infrarood afstandsbedieningen. Het idee was niet nieuw. Al meer dan 60 jaar geleden bedacht Edgar P. Jacobs in het album De valstrik een armband waarmee je een ander kon zien en met hem of haar kon praten. In 1999 werd dat idee voor een stuk werkelijkheid, toen Samsung de SPH-WP10 lanceerde, de eerste echte polstelefoon. Die is intussen alweer vergeten, want hij kwam enkel in Azië en de Verenigde Staten op de markt en belangrijker nog: hij werd geen commercieel succes. Te groot, te weinig autonomie. Pas de voorbije jaren boekte men echt vooruitgang.

Alleskunner

Vandaag kan je de smartwatch definiëren als een intelligent of geconnecteerd horloge met een heleboel functies. Je kiest je eigen wijzerplaat, in veel gevallen kan je ook stemopdrachten geven, op heel wat modellen kan je een nieuwe sms of e-mail lezen en krijg je een waarschuwing als iemand je belt (handig als je in vergadering zit en liever niet op je telefoon kijkt) of als er een update op Facebook is. Je kan het weerbericht raadplegen, een notitie inspreken, je budget beheren, berekeningen maken, de titel van een liedje vinden, je de weg laten wijzen in de stad... Alleen koffie zetten lukt niet. Een heleboel smartwatches hebben ook sensoren die je hartslag meten, je stappen tellen, de afstand berekenen die je aflegt en meten hoeveel calorieën je verbrandt. Die laatste functies zijn courant op de populaire activity trackers. Minder geavanceerd en ook minder duur dan echte smartwatches, mikken ze vooral op mensen die bezig zijn met hun gezondheid en welzijn en met sport. De Vivosmart 3 van Garmin en de Gear Fit2 Pro van Samsung zijn twee uitstekende voorbeelden.

De Samsung SPH- WP10, de eerste polstelefoon.
De Samsung SPH- WP10, de eerste polstelefoon.

Zoals gezegd, is de Apple Watch momenteel veruit de best verkochte smartwatch van de planeet. Goedkoop is hij niet – vanaf 369 euro voor het nieuwste model – en hij mikt op een beperkt publiek, want zonder smartphone van het Californische merk kan je er niets mee aanvangen. De Apple Watch is elegant – hoewel wat dik -, en erg slim, en je kan er allerlei apps op installeren, maar het blijft een verlengstuk van de iPhone in je zak of handtas. Een van zijn troeven is de waaier aan bandjes – tot en met modellen van Hermès, die 369 tot 619 euro kosten, zonder horloge! -, zodat ook dit horloge een modeobject wordt. Bij de concurrenten is dat aspect veel minder aanwezig. Anderzijds heb je veel meer keuze uit verschillende merken als je smartphone door Android wordt aangestuurd: Asus, Diesel, Fossil, Huawei, LG, Samsung, Skagen enzovoort.

Het iconische Franse luxemerk Hermès heeft haar eigen exclusieve versie van de Apple Watch.
Het iconische Franse luxemerk Hermès heeft haar eigen exclusieve versie van de Apple Watch.

Energievreter

Er zijn ook geconnecteerde horloges die autonoom werken, dus zonder dat ze aan een bepaald type smartphone gebonden te zijn. De Fitbit Ionic en de Amazfit Bip zijn daar voorbeelden van. Alles bij mekaar genomen zijn deze intelligente horloges leuke blikvangers. Of ze nuttig zijn, is een andere zaak. Want traditionele horloges moet je met de hand opwinden, andere krijgen energie doordat je je pols beweegt, nog andere werken op een batterijtje. Maar bij smartwatches en activity trackers ligt dat anders. Het zijn computertjes met een kleurenscherm, die veel energie vreten. In bijna alle gevallen moet je ze dus, net als je smartphone, regelmatig opladen. Alles hangt natuurlijk af van het model en het gebruik dat je ervan maakt, maar door de band genomen moet je niet denken dat je op weekend kan vertrekken zonder je horloge minstens één keer op te laden. Doe je dat niet, dan wordt het nutteloos en kan het je niet eens vertellen hoe laat het is.

Let op het bandje

Kijk voor je een keuze maakt of je, indien nodig, het horlogebandje kan vervangen. In veel gevallen – vooral bij de activity trackers – voorziet de fabrikant die mogelijkheid niet. Het volstaat dat één van de gaatjes in je bandje doorscheurt en je horloge is al een stuk minder leuk of ronduit onbruikbaar, zelfs al is er met de elektronica niets mis. Een heel vervelende vorm van geprogrammeerde veroudering.

Partner Content