© Getty Images/iStockphoto

Aanpassing van de wet over de aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen

De wet over de aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen dateert uit 1989 en is op diverse punten achterhaald. De wettekst zal worden aangepast aan de geldende wetgeving, enkele anomalieën worden weggewerkt en er komt “meer duidelijkheid en rechtvaardigheid”, luidt het.

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters had een reeks voorbeelden klaar om te bewijzen dat er dringend nood was aan modernisering. Zo bepaalt de wet bijvoorbeeld nog dat bromfietsen een – intussen lang afgeschafte – provinciale plaat moeten hebben om de weg op te mogen.

Ook het onderscheid tussen brom- en motorfietsen is intussen achterhaald. Voor bromfietsen geldt intussen immers ook inschrijvingsplicht. Tegelijk is de elektrische fiets aan een forse opmars bezig. Peeters wil de bescherming van slachtoffers van verkeersongevallen daarom opentrekken en verruimen.

BOB beter beschermd

Een andere rechtzetting moet de BOB’s onder ons beter beschermen. Rij je als BOB met andermans wagen en die blijkt niet verzekerd na een ongeluk, dan komen de kosten bij jou terecht. Peeters gooit dat nu om.

Hetzelfde geldt voor het geval dat een dief een wagen steelt en daar schade mee maakt.

Voorts wordt wettelijk verankerd dat verzekeraars wel degelijk verhaal hebben tegen bestuurders die zonder geldig rijbewijs brokken maken. Daarbij wordt wel een veiligheidsmechanisme ingebouwd voor personen die louter niet in orde zijn vanwege een administratieve formaliteit, verzekert Peeters.

Het Waarborgfonds krijgt voor geactualiseerde informatie voortaan dan weer toegang tot het Rijksregister.

Tot slot wil Peeters het Tariferingsbureau Auto de mogelijkheid geven om verzekeringspolissen aan te bieden aan bepaalde doelgroepen, zonder dat die eerst drie weigeringen moeten hebben opgelopen. Denk bijvoorbeeld aan jonge bestuurders, voor wie het soms erg moeilijk is een polis te sluiten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content