© iSTOCK

Is private banking enkel voor wie veel geld heeft?

Private banking, is dat voor de happy few? Want hoeveel geld heb je daar voor nodig? Wat is trouwens het verschil tussen private en personal banking? En wat doet je bankier dan voor jou? Je leest het in dit dossier.

Volgens de Nationale Bank bedraagt het financieel vermogen van de Belgen meer dan 1.344 miljard euro. En dan wordt er nog geen rekening gehouden met het onroerend vermogen. De Belgische staat mag dan al veel schulden hebben, de Belgen zelf zijn collectief rijk. Al delen natuurlijk niet alle burgers in die rijkdom, verre van. Een kwart van de bevolking bevindt zich in een precaire financiële situatie, terwijl anderen behoorlijk kunnen sparen. Alleen al op de klassieke spaarrekeningen stond eind 2017 zo’n 260 miljard euro. Dat is een goede zaak voor bankinstellingen die inzetten op private banking, een andere naam voor het beheer van grotere fortuinen.

Al bij al zijn er heel wat klanten die van deze minder gekende service genieten. Bij KBC staan, alleen al in Vlaanderen, 300 private bankers klaar voor hun klanten. Belfius Bank heeft meer dan 250 private bankers in huis voor heel België. BNP Paribas Fortis telt 32 centra voor private banking in ons land en twee grotere centra gespecialiseerd in vermogensbeheer (Brussel en Antwerpen).

Wat is personal banking?

Naast private banking, hoor je ook wel eens praten over personal banking. Maar wat is het verschil? Om beroep te kunnen doen op personal banking liggen de instapdrempels minder hoog. Maar die diensten zijn dan ook minder gepersonaliseerd dan bij private banking. “Personal banking richt zich tot klanten die minstens € 100.000 belegd vermogen hebben”, antwoordt Julie Kerremans, woordvoerder van ING. “Om in aanmerking te komen voor de service van private banking ligt de drempel op € 500.000 belegd vermogen of één miljoen euro aan totaal vermogen.” Je kan personal banking dus beschouwen als een lightversie van private banking via beleggingsfondsen. De klant krijgt weliswaar advies over zijn beleggingen, maar het gaat hier niet om een globaal beheer van zijn vermogen zoals bij private banking. In het kader van personal banking krijgt de klant geen advies over zijn successie, de organisatie van zijn vermogen of fiscaliteit.

Vijf jaar, minimum € 250.000

Ze zijn met veel, je vindt ze verspreid over heel het land, maar wat doen de private bankers eigenlijk? Het antwoord luidt unaniem: “Wij zorgen voor oplossingen op maat en bieden persoonlijke bank- en financiële diensten.” Private bankers zijn specialisten in het beheren, structureren en doorgeven van vermogens. Ze zijn als het ware de orkestleiders die zich omringen met experts die thuis zijn op de financiële markten. Hun doel is het vermogen van hun klanten te laten renderen volgens hun beleggersprofiel. Maar ook om hen te begeleiden in het globale beheer van hun vermogen. Ze werken portefeuilles uit voor een duur van minstens vijf jaar.

Het spreekt voor zich dat niet elke klant van de bank beroep kan doen op deze diensten. Bij Nagelmackers moeten je activa minstens € 500.000 bedragen omdat ze er daar van uitgaan dat ‘een groter vermogen complexer is en dus meer aandacht vraagt’. Bij Belfius bank ligt de drempel ook op € 500.000. Bij Degroof Petercam heb je al recht op private banking vanaf € 250.000 (lees het interview hierover). Dat is ook zo bij KBC. En BNP Paribas Fortis biedt bijzondere diensten aan families of particulieren van wie het vermogen hoger ligt of gelijk is aan € 250.000.

Discretionair of niet?

‘Vandaag hebben klanten minder tijd om hun portefeuille op te volgen’, lees je in een brochure over private banking van Deutsche Bank. De klant kiest ervoor om het beheer volledig over te dragen aan een specialist, maar eerst worden de grote lijnen vastgelegd. Dat is discretionair vermogensbeheer. De beheerder krijgt dus een volledig mandaat, maar vooraf worden schriftelijke afspraken gemaakt in een beheersovereenkomst. Klanten kunnen ook kiezen voor een adviserend beheer. Dan neemt de beheerder geen enkele beslissing zonder dat hij het akkoord van de klant heeft. Er bestaan ook gemengde formules met zowel discretionair als adviserend beheer.

Jouw beleggersportret

Wil je beleggen? Prima, maar dan moet je eerst wel een vragenlijst invullen. Dat is een verplichting. “Voor jouw bankier jouw banker wordt, moet hij een hele lijst vragen met jou doorlopen om je risicoprofiel te bepalen en te peilen naar je beleggingsplannen”, legt een private banker van Puilaetco Dewaay uit. “Noch de bankier, noch de belegger kan daar onderuit. Al is het misschien niet zo aangenaam om uitgehoord te worden over je inkomsten, je huwelijksstelsel, je kennis van en ervaring met de financiële markten, je toekomstplannen, de manier waarop je wilt beleggen (aandelen, fondsen,...). Maar enkel op die manier wordt jouw beleggersprofiel duidelijk. Febelfin (de Belgische federatie van de financiële sector) stelt duidelijk dat ‘de financiële instellingen moeten nagaan of hun klanten voldoende kennis en ervaring hebben met beleggingsproducten. Ze mogen enkel producten voorstellen die rekening houden met deze kennis en ervaring’.

Kan je je hierop voorbereiden? “Je moet enkel eerlijk op de vragen antwoorden” vertelt Bea, bankier. “De klant mag ook niet vergeten dat die vragenlijst er net is om hem of haar te informeren en te beschermen. Sinds MiFID II – de Europese richtlijn die regels en verplichtingen oplegt aan banken om beleggers beter te beschermen – wordt er nog meer ingezet op transparantie. Geen belangenconflicten, geen verkeerde interpretatie. Dat is een van de goeie gevolgen van de voorbije financiële crisissen. De klant wordt ook heel goed geïnformeerd over de beheerskosten, de risico’s, het verwachte rendement,... Dankzij die vragenlijst kunnen wij een dienst op maat van onze klant uitwerken. En vooral samen met hem een risicoprofiel bepalen, zodat hij de voor hem beste risico-rendementstrategie krijgt.”

Hoe gaat dat bij online banken?

Internetbanken zoals Rabobank en Keytrade Bank (een filiaal van Crédit Mutuel) begeven zich ook op het domein van de private – of liever de personal banking. Een voorbeeld? Sinds eind 2015 stelt Keytrade een online dienst vermogensbeheer voor. Het product heet Keyprivate en is een gediversifieerde portefeuille met aandelen, obligaties, grondstoffen en liquiditeiten. Je zou dit een vorm van low cost personal banking kunnen noemen, want de belegger moet maar € 15.000 veil hebben om in het product te kunnen stappen. De belegger kiest een risicoprofiel op een schaal van 1 tot 10, van heel defensief, naar heel dynamisch. Het gaat hier om discretionair vermogensbeheer (zie kader).

Welk voordeel biedt deze formule? Keytrade houdt eraan de vaste beheerskosten laag te houden. ‘Bij ons bedraagt de beheerskost globaal twee tot drie keer minder dan bij traditionele private banking’, aldus een bericht van de bank. Je betaalt 0,75% exclusief btw, transactiekosten inbegrepen, taksen niet inbegrepen. Dit noemt de bank zelf een onklopbare prijs-prestatieverhouding. Ook het rendement mag er zijn, want sinds de lancering van Keyprivate bedraagt de bruto opbrengst 6,47% voor het defensieve profiel, 11,03% voor het uitgebalanceerde profiel en 14,60% voor het dynamische profiel.

Benoît t'Kint de Roodenbeke
Benoît t’Kint de Roodenbeke© G.F.

“Het geld van de klant zit niet vast”

WIJ LEGDEN BENOÎT T’KINT DE ROODENBEKE, DIRECTEUR PRIVATE BANKING BIJ BANK DEGROOF PETERCAM IN BRUSSEL, EEN AANTAL EENVOUDIGE VRAGEN VOOR.

Wat is de rol van een private banker?

“Een private banker begeleidt zijn klant bij het beheer van zijn goederen, in brede zin: zijn roerende beleggingen en de organisatie van zijn vermogen. Wij helpen onze klanten bij hun beleggingen in roerende activa zoals aandelen en obligaties, maar onze experts staan ook klaar met advies voor een goede successieplanning en vermogensbeheer. We hanteren daarbij vier grote basisprincipes: luisteren naar de klant, ons aanpassen aan zijn profiel, de diversifiëring van zijn portefeuille en een grote reactiesnelheid in een economische omgeving die almaar meer beweegt.”

Als een klant binnen de twee jaar een huis wil kopen, moet hij zijn cash geld niet vastzetten.

Welke vermogensdrempel hanteren jullie?

“Elke private bank legt een toegangsdrempel vast, een bepaald minimum vermogen om aanspraak te kunnen maken op de diensten van de private banking. Bij ons is dat € 250.000 activa in beheer. We houden daarbij geen rekening met het onroerend vermogen, ook al geven we advies over onroerend vermogensbeheer in het kader van een globaal vermogensbeheer.”

Spaargeld, obligaties, aandelen? Wat kies je best?

“Er is geen eenduidig antwoord. Alles hangt af van het profiel van de klant, zijn projecten en verwachtingen. Ook dat is private banking: dicht bij je klant staan en advies op maat uitwerken. Aandelen brengen momenteel het meest op als je het over een lange termijn bekijkt. Daarna komen de obligaties en pas dan cash. Je moet de nodige tijd hebben als je investeert in aandelen of obligaties. En je moet tegen wat volatiliteit kunnen. Er zijn altijd minder goede periodes. Een analyse van jouw risicoprofiel is dan ook heel belangrijk.”

Waarom?

“Omdat het de klant is die ons vertelt hoe hij staat tegenover risico nemen en welke beleggingshorizon (het aantal jaren dat hij wil beleggen) hij in gedachten heeft. Je moet een beleggingsportefeuille samenstellen die overeenstemt met wat de klant verwacht. Zo zal de portefeuille van iemand met een defensief profiel een meerderheid aan obligaties bevatten en minder aandelen. Op die manier zorgen we ervoor dat er minder volatiliteit is.”

Hoe meer tijd je hebt, hoe beter?

“Dat klopt. Het is trouwens geen goed idee om iemand richting private banking te duwen als zijn beleggingshorizon te kort is. De rente staat laag en er valt geen spectaculaire stijging te verwachten. Het is best mogelijk dat iemand verlies lijdt na 2 of 3 jaar. Je kan dus maar een goeie portefeuille samenstellen als je rekening houdt met de beleggingshorizon van je klant. Als een klant binnen 2 jaar een huis wil kopen, dan moet hij zijn cash geld niet in een belegging steken. Want dan zou hij wel eens een kamer of badkamer minder kunnen hebben als de markten in die korte tijd de verkeerde kant uitgaan.”

Zit je geld dan vast?

“Neen, dat niet. We hebben het hier over een lange beleggingshorizon, maar alle klanten kunnen op heel korte termijn over liquide geld beschikken. De interactie met de bankier is daarbij heel belangrijk. Zo kan je bijvoorbeeld vragen om je portefeuille aan te passen als je een onroerend goed wilt kopen. En ook de economische omgeving speelt een rol. Snel reageren is zoals gezegd essentieel voor een private banker. De informatisering en de techniciteit van de markten vragen om aangepaste reacties. Wij werken dan ook met experts op het vlak van macro-economie, strategie en de selectie van aandelen. Zij passen de portefeuilles aan de gewijzigde omgeving aan. Onze kracht bestaat erin dat we niet overreageren (te negatief of te enthousiast) op kortetermijnbewegingen. Daarvoor is een gedegen marktanalyse nodig. We volgen de economische situatie dan ook op de voet.”

En diversifiëring?

“Iedereen weet dat je niet al je eieren in dezelfde mand moet leggen. We moeten maar teruggaan tot 2008 om dat nog eens goed te beseffen. De belegger die toen vooral financiële aandelen in portefeuille had – die een decennium eerder nog als vaste waarden werden beschouwd – heeft daar een hoge prijs voor betaald. We nemen verschillende activa op, maar we diversifiëren ook volgens geografische criteria, deviezen, sectoren,...”

Welke diensten biedt een private banker nog zoal?

“We verstrekken ook kredieten. We begeleiden verschillende ondernemingen, in het bijzonder familiebedrijven. En naast kredietverlening houden we ons ook bezig met vermogensbeheer. We geven zelfs advies op het artistieke vlak. In ons team hebben wij iemand die in een Europese kunstverkoopzaal heeft gewerkt en dus gespecialiseerd is in kunstcollecties. Dit is natuurlijk niet het belangrijkste element in de relatie tussen de private banker en zijn klant, maar het toont aan dat onze diensten heel breed gaan. Zo kan onze juridische dienst ook helpen bij vragen over een collectie oldtimers.”

Partner Content