The new Gotthard Base Tunnel (GBT) is set to become the world's longest railway tunnel when it opens on June 1.The 57-kilometre (35.4-mile) tunnel, which runs under the Alps, was first conceived in sketch-form in 1947 but construction began 17 years ago. / AFP PHOTO / FABRICE COFFRINI © AFP

Langste spoortunnel ter wereld ingehuldigd in Zwitserland

In Zwitserland wordt woensdag de langste spoortunnel ter wereld ingehuldigd. De werken aan de 57 kilometer lange Gotthard-basistunnel begonnen al in 1999, maar volgens de Zwitsers was het het wachten waard. Dankzij de tunnel komt er ook een spoorverbinding tot stand tussen Rotterdam in Nederland en Genua in Italië.

In vergelijking met de oude Gotthardtunnel kan er door de nieuwe Alpenverbinding sneller en met meer treinen gereden worden. Als de tunnel in december operationeel wordt, zullen er elke dag 260 goederentreinen en 65 passagierstreinen door rijden. Een rit door de tunnel duurt zo’n zeventien minuten. Reizigers tussen Zürich en Milaan zullen er nog 2 uur en 40 minuten over doen, een uur minder dan vandaag.

Het project kreeg in 1992 de goedkeuring van de Zwitserse bevolking in een referendum. Woensdag kunnen duizend uitgelote Zwitsers in het gezelschap van hoogwaardigheidsbekleders als de Duitse kanselier Angela Merkel, de Franse president François Hollande en de Italiaanse premier Matteo Renzi de inhuldigingsrit meemaken. Daarmee willen de Zwitserse autoriteiten de bevolking symbolisch daarvoor bedanken dat zij het omgerekend 11 miljard euro dure bouwwerk door het groene licht bij het referendum alsook als belastingbetalers mogelijk hebben gemaakt.

Ingenieurs en arbeiders moesten graven en dynamiteren door 73 verschillende soorten steen, sommige zo hard als graniet. Meer dan 28 miljoen ton steenpuin werd uitgegraven. De werken kostten aan negen arbeiders het leven.

De Gotthard-basistunnel is nu de langste in de wereld, langer dan de Seikan-spoortunnel in Japan (53,9 kilometer) en de Kanaaltunnel tussen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk (50,5 kilometer).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content