© BELGAIMAGE

Rechtstreekse treinverbinding met Zwitserland verdwijnt na bijna 30 jaar

Vanaf zondag 3 april is het niet meer mogelijk om vanuit Brussel rechtstreeks naar Zwitserland te sporen. De verbinding met de Zwitserse stad Bazel, die bestaat sinds 1987, wordt dan afgeschaft. Er komt wel een nieuwe TGV-verbinding tussen Brussel en Straatsburg, in het oosten van Frankrijk.

Momenteel zijn er nog twee EuroCity-verbindingen per dag tussen Brussel en Bazel, met stops in onder meer Namen, Luxemburg, Metz, Straatsburg, Colmar en Mulhouse. Maar de verbinding loopt op haar laatste benen, “ondanks de wens van NMBS en CFL (de Luxemburgse spoorwegmaatschappij) om een rechtstreekse treinverbinding naar Zwitserland te behouden”.

Het einde van de route heeft onder meer te maken met wijzigingen aan de rijpaden en de te lange reistijd. Zeker met de uitbreiding van TGV Est, het hogesnelheidsnet in het oosten van Frankrijk, zijn er snellere alternatieven om naar die regio te reizen.

Vanaf 3 april wordt er overigens een TGV-verbinding ingelegd tussen Brussel en Straatsburg, de Franse stad waar het Europees parlement twaalf keer per jaar bijeenkomt. Die route start met een dagelijkse verbinding in 4 uur en 6 minuten, “1 uur en 23 minuten sneller dan de EuroCity-verbinding”. Vanaf juli komen er twee heen- en terugritten per dag en vermindert de reistijd zelfs tot 3 uur en 40 minuten.

Nog nieuw vanaf 3 april is een TGV-verbinding vanuit het Groothertogdom Luxemburg naar Straatsburg en verder naar Montpellier. “Daardoor krijgen reizigers uit het zuiden van België (voornamelijk Namen en Aarlen) rechtstreeks toegang tot het Europese hogesnelheidsnet via Luxemburg”, luidt het. De reis naar Straatsburg vanuit Luxemburg zal vanaf juli 1 uur en 35 minuten duren. Het aantal dagelijkse verbindingen tussen Brussel en Luxemburg blijft achttien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content